Hardloopschoenen kiezen

kiezen van goede hardloopschoenen
Welke hardloopschoenen moet ik kopen? Het lijkt zo simpel: koop een paar goede hardloopschoenen en je kunt beginnen met hardlopen. Toch zit de werkelijkheid iets ingewikkelder in elkaar. Het juiste paar is van groot belang. De juiste schoenen kunnen blessures voorkomen en je prestaties verbeteren. Kortom, met de juiste hardloopschoenen blijft lopen leuk.

Laat je goed adviseren
Hardloopschoenen zijn er in alle soorten, maten en kwaliteitsniveaus. Alleen zijn lang niet alle schoenen voor iedereen geschikt. Een goede schoen betekent niet gelijk dat het ook een goede schoen voor jou is! Vandaar dat het belangrijk is om je goed te laten adviseren als je hardloopschoenen koopt. Onze ervaren en deskundige medewerkers helpen je graag bij jouw zoektocht naar dé perfecte schoen!

Neutraal of overpronatie hardloopschoen
Er bestaat geen typische hardloopschoen. Ieder model is uniek en heeft een andere demping, pasvorm en stabiliteit. In het algemeen kun je hardloopschoenen onderverdelen in neutrale schoenen, anti-pronatie schoenen en natural running schoenen. Deze verschillende typen hebben te maken met de manier waarop je loopt. Een neutrale loper landt op de buitenzijde van de hiel en zet via een vloeiende beweging af met de tweede teen. Dit noemen we een neutrale afwikkeling. Bij deze beweging kantelt het enkelgewicht onder druk van het lichaam naar binnen en dat noemen we pronatie. Anti-pronatie schoenen zijn geschikt voor lopers die overproneren. Dit betekent dat de voet te ver naar binnen staat. Een ondersteuning in de schoenen zorgt ervoor dat de voeten rechter afwikkelen en minder 'doorzakken'. Bij natural running land je op je midden- of voorvoet.

Stabiliteit en demping
Als je iets naar binnen zakt met je voet betekent dit niet automatisch dat je een anti-pronatie schoen nodig hebt. Zowel in de categorie neutraal als in de categorie anti-pronatie is er ontzettend veel verschil in stabiliteit en demping. Met behulp van een digitale loopanalyse kunnen onze medewerkers exact inschatten welke schoen jij nodig hebt.
 
Loopanalyse
Voor de loopanalyse maken we gebruik van een digitaal videoanalysesysteem. Onze medewerkers maken een opname van je voeten en loopstijl en bekijken deze beelden vertraagd terug. Voor de eerste analyse draag je een neutrale schoen. Zo kunnen onze experts zien of je voet bijvoorbeeld naar binnen doorzakt (overproneert) en in welke mate dit gebeurt. Op basis van deze analyse en enkele aanvullende analyses bepalen onze medewerkers welke schoenen qua stabiliteit, demping en pasvorm het beste bij jou passen. Uiteraard spelen je hardloopdoelstellingen, de ondergrond waarop je loopt en je lichaamsbouw ook een belangrijke rol. Meestal blijven er twee tot drie verschillende typen schoenen van verschillende merken over die het meest geschikt voor je zijn. In ons handige digitale videoanalysesysteem kunnen verschillende beelden direct naast elkaar worden gezet, zodat de schoenen met elkaar vergeleken kunnen worden en onze medewerkers je kunnen helpen de juiste schoen te kiezen.

adviseur tijdens het passen van hardloopschoenen
De juiste maat

Meestal koop je hardloopschoenen een maat groter dan je normale schoenen. Tijdens een training zetten je voeten uit waardoor je voeten meer ruimte nodig hebben. Als hardloopschoenen niet de juiste maat hebben kun je veel problemen krijgen. Denk aan zere tenen, blaren en blauwe teennagels. Je tenen mogen de voorkant van de schoen dus niet raken. Er moet een vinger passen tussen je grote teen en de punt van de schoen.
 
Blijf bij je leest
Niet alleen de juiste maat van je nieuwe hardloopschoenen is belangrijk, maar ook de breedte. Problemen met de breedte van een schoen zorgen vaak voor teveel wrijving tussen je voet en de schoen. En wat krijg je dan? Blaren! Niet fijn. Bij Run2Day hebben we schoenen met een extra smalle of brede leest. Laat je dus goed adviseren!
 
Gewicht
Ook je gewicht bepaalt mede welke schoen perfect voor je is. Ben je stevig gebouwd, dan heb je een schoen nodig die meer steun biedt. Daarnaast telt het gewicht van de schoenen zelf: hoe lichter, hoe beter, want je torst het allemaal mee tijdens je trainingen. Gelukkig worden loopschoenen dankzij de moderne materialen steeds lichter.
 
Loopsokken
Je hardloopschoenen zitten beter met goede hardloopsokken. Deze sokken zijn specifiek ontworpen voor hardlopen en verbeteren het comfort en de steun van je schoen. Zo creëer je een omgeving voor je voeten waarin vocht en wrijving tot een minimum worden beperkt. En dat loopt een stuk lekkerder!
 
Altijd dezelfde schoen?
Simpelweg het nieuwere model van je vorige schoen kiezen is niet per se een goed idee. Soms veranderen fabrikanten slechts een detail, maar zelfs een kleine wijziging kan voor jouw loopstijl een groot gevolg hebben. Vraag daarom elke keer bij het kopen van schoenen aan onze medewerker wat er veranderd is en neem je oude schoenen mee.
 
Ook is het een goed idee om een tweede paar hardloopschoenen te hebben om af te wisselen. Verschillende loopdisciplines vragen om verschil in materiaal. Zo heb je trainingsschoenen, geschikt voor allround gebruik, duurlopen, trainingen op de weg en op een zachte ondergrond. Maar ook trainingswedstrijdschoenen, geschikt voor hardlopers die ook tempo- en intervaltrainingen doen en wedstrijden lopen, zowel voor op de weg als op de atletiekbaan. Dan zijn er natuurlijk ook wedstrijdschoenen, geschikt voor wedstrijden, snelle duurlopen en baantrainingen. Op spikes loop je snelle baantrainingen en wedstrijden. Trailschoenen zijn geschikt voor trainingen in bossen, duinen en op het strand en cross spikes voor wedstrijden op zachte ondergrond, gras, bos en modderparcoursen. Bij Run2Day zijn wij ook gespecialiseerd in natural running schoenen. Dit zijn schoenen met een vlakke, dunne en flexibele zool die je bewuster laten hardlopen en je spieren en pezen versterken.

Run2Day op Facebook

Run2Day op Instagram