Hardloopsokken

Met hardloopsokken zitten je hardloopschoenen niet alleen beter, je doet je voeten er ook een groot plezier mee! Ze zorgen ervoor dat je voeten droog blijven en zo krijgen blaren minder kans.

Links en rechts
Het belangrijkste van hardloopsokken is dat ze goed aansluiten om je voet. Daarom bestaan de meeste hardloopsokken uit een sok voor je linker- en een sok voor rechtervoet. Doordat je een linker- en rechtersok hebt, heb je geen loze ruimtes meer bij de kleine teen. De sok is namelijk afgesneden naar de vorm van je tenen. Ook kunnen hardloopsokken je voeten extra steun geven.
 
Nike en Falke
De meest bekende en bestgeteste hardloopsokken zijn van Nike, Falke en X-Socks. Van deze merken zijn verschillende soorten sokken te verkrijgen. In de Nike running socks loopt een stevige band over de wreef van de voet die ervoor zorgt dat de sok goed om de voet aansluit. Bij de Falke RU 4 Cushion zit een extra zacht ‘kussentje’ onder de bal van de voet die, wanneer je voorvoet licht doorzakt door vermoeidheid, vervelende drukplekken voorkomt.

Compressiekousen
Naast gewone hardloopsokken kun je kiezen voor sportcompressiekousen. Deze lange, strakke kousen kunnen blessures als scheenbeenvliesontsteking (shinsplints), hielspoor en achillespees- en kuitklachten voorkomen. Het beste merk sportcompressiekousen van dit moment is Herzog. Deze kousen leveren de meeste druk. Niet alleen je schoenmaat, maar ook je beenmaat (gemeten op 6 punten) bepaalt de vorm van de kous. Naast sportcompressiekousen zijn er ook tubes (compressiekousen zonder voet) en hamstringkousen.
 
Waarvoor gebruik je sportsompressiekousen?
Je kunt sportcompressiekousen dragen voor de behandeling en preventie van kuitkwetsuren (onder andere stijve kuiten). Compressiekousen worden niet alleen door sporters gebruikt, ook mensen die veel staand werken kunnen baat hebben bij de sokken. De kousen houden je kuiten compact en voorkomen vermoeide benen.

Tijdens het hardlopen zorgt de compressiekous ervoor dat trilling van de voet vermindert. Hierdoor vermindert de laterale beweging van de kuitspier wat zorgt voor minder tractie aan de achillespees en het scheenbeenvlies. Dit is van belang bij achillespeesaandoeningen of shinsplints.
 
Je kunt de kousen ook gebruiken bij de genezing van zweepslag. Bij zweepslag worden de wondranden in de kuit door de comprimerende kous tegen elkaar gedrukt waardoor er minder kans is op littekenvorming, wat minder kans op bindweefselvorming betekent. Littekenweefsel is enigszins rekbaar, maar zal nooit de elasticiteit krijgen van de omliggende spier. Verder kun je de kousen aantrekken om je herstel te bevorderen na een intensieve training. Door de druk stimuleren de kousen de bloeddoorstroming waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Dit betekent geen of minder spierpijn!

De voordelen van sportcompressiekousen op een rij:
- Sneller herstel
- Optimale afvoer van afvalstoffen
- Gedoseerde compressie
- Afnemend drukverloop van enkel tot knie
- Effectief bij kuitklachten, shinsplints en achillespeesproblemen
 
Nu denk je misschien, kan ik niet mijn oma's steunkousen aan? Nee! In vergelijking met steunkousen zijn sportcompressiekousen luchtdoorlatend, slijtvast en wordt schuiven in je schoenen voorkomen.
 
Hoe weet ik welke kous en welke maat ik nodig heb?
Omdat je beenmaat bepaalt welke maat je nodig hebt, laat je sportcompressiekousen van Herzorg altijd aanmeten door een specialist. De medewerkers van Run2Day kunnen je hierbij helpen. Je hoeft geen afspraak te maken, kom gewoon langs in een van onze Run2Day winkels.  
 
 

Run2Day op Facebook

Run2Day op Instagram