Natural running

Nog betere demping, nog meer steun… de moderne hardloopschoen is een technologisch hoogstandje met als belofte: minder blessures en efficiënter lopen met meer snelheid. Een groeiende groep wetenschappers én hardlopers kiest voor de radicaal andere benadering van het natuurlijke lopen: landen op het midden van je voet in plaats van op hiel met behulp van schoenen die veel minder tot geen demping bieden. De hardloopwereld wordt op dit moment overspoeld door een verhit, wereldwijd debat over dit onderwerp.
 
Geschiedenis
‘Eerst maar eens een stukje geschiedenis. Gelijktijdig met de hardloop-boom in de jaren ’70, ontwikkelde de loopschoenenindustrie zich razendsnel. Tot die tijd waren loopschoenen tamelijk minimalistisch.
Als je kijkt naar de hardloopschoen van vóór de jaren ’70, dan valt op hoeveel deze lijkt op de moderne, lichtgewicht ‘natural running’-schoen. Geen gel pads, geen luchtkussens, geen torsie-stabilisatie en zeker geen verhoogde hak.
De explosie van de hardloopsport creëerde een gigantische markt. Fabrikanten wilden die blessures helpen voorkomen met behulp van technische snufjes. Maar toen die technologische weg eenmaal was ingeslagen, werd een terugkeer naar simpeler materiaal steeds onwaarschijnlijker.
De opvattingen over loopschoenen zijn nu aan het veranderen.
 
Wat is het idee?
Wij gebruiken de term ‘natural running’ voor een manier van hardlopen waarbij je landt op het midden van je voet of het voorste deel van je voet. Dit kun je in principe met iedere schoen doen, mits je heel alert bent op deze manier van landen. Maar met schoenen die een vlakke en dunne en-/of flexibele zool hebben gaat het het gemakkelijkst. Denk aan de Nike Free, Reebok Reeflex, Saucony Hattori en de Vibram Five Fingers. Of aan schoenen die zo geconstrueerd zijn, dat ze deze manier van landen bevorderen, zoals Saucony Mirage, Saucony Kinvara, K-Swiss Blade en de Brooks Pure Flow.


 
Juiste beeld wat “natural running” uitstraalt
Voorstanders stellen: ‘Als je landt op je hak en daarna afwikkelt (de oude, gangbare aanbevolen manier van hardlopen), dan ren je op een inefficiënte manier die bovendien blessures in de hand werkt. Want ga maar na: je landt op je hak: de voet raakt met gestrekt been de grond, het lichaam bevindt zich achter de voet als de grond wordt aangeraakt, en beweegt zich vervolgens over de voet heen om weer af te zetten’. Reguliere schoenen hebben niet voor niets hakdemping: ze vangen de klap van de landing op.
 
Natuurlijk lopen is radicaal anders. Je landt op het midden van je voet dan wel je voorvoet. Dat kan alleen als je pas wat korter is. Je zwaartepunt bevindt zich dan automatisch boven je voet en je been is gebogen als de voet de grond raakt. Je houdt je bovenlichaam niet naar achteren, maar laat het iets naar voren hellen. Resultaat: je gebruikt de best denkbare schokbreker, het gebogen been. Met als gevolg dat je met minder kracht beter loopt en je lichaam minder klappen krijgt. Feitelijk is dit de manier waarop iedereen rent die op blote voeten rent. Vandaar ‘natural running’.
 
 


Wetenschappelijk bewijs?
(Bovenstaande afbeeldingen komen uit het Nike wetenschappelijk onderzoek. Nike Free Running Study Proceedings of 7th ISEA CONFERENCE 2008, Boris Beuke, Lutz Graumann. Biarritz, June 2-6, 2008)
Het Nike Free concept is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek waarin aangetoond is dat veelvuldig hardlopen op blote voeten een positief effect op de prestaties van een hardloper heeft. Dit komt doordat de blessuregevoeligheid verminderd doordat lopen op blote voeten de spieren en pezen in voeten en onderbenen versterkt. Nike is hierin echter het enige merk dat wetenschappelijk onderzoek verricht heeft*. Verder blijft het een strijd tussen lopers/merken uit het ‘natural running’-kamp en lopers/merken die fel tegen deze ontwikkeling zijn, en dat is op zich niet vreemd. Het lichaam is een enorm complex systeem met talloze elementen die elkaar beïnvloeden.
Dat maakt objectief onderzoek naar alle factoren die enerzijds blessuregevoeligheid en anderzijds snelheid beïnvloeden moeilijk. Natural runners putten daaruit het argument dat, ‘er nog nooit met wetenschappelijk onderzoek onderbouwd is dat hieldemping leidt tot minder blessures’. Voor wie een keer een videoanalyse ziet is het wel snel duidelijk dat midvoet landen een minder belastende manier van hardlopen is voor knieën, heupen en rug en dat het minder kracht kost. Minder kracht is meer efficiëntie en het lijkt dan ook logisch om te concluderen dat deze manier van hardlopen op langere afstanden ook de snelheid verhoogt.
 
Wat moet ik nu?
Voorlopig moeten voor- en tegenstanders op basis van hun overtuigingen en theorieën met elkaar de arena in.
Wat ons bij Run2Day betreft ligt het ultieme argument bij jou, de hardloper zelf.
Ben jij een hardloper die nooit last heeft van blessures en loop je heerlijk op je vertrouwde schoenen? Verander dan vooral niet van loopstijl. En blijf vooral op reguliere schoenen lopen. Wel geloven wij in het afwisselen van de “traditionele” hardloopschoen met de natural running schoenen. De natural running schoenen hebben met elkaar gemeen dat ze de loper stimuleren bewuster te lopen.
In geval van de Nike Free, Saucony Hattori of de Vibram Five Fingers is het duidelijk, deze schoenen benaderen het blootsvoets lopen. Er zijn echter ook schoenen op de markt waarbij het minder duidelijk is dat het ‘Natural Running’ schoenen zijn, voorbeelden hiervan zijn de Saucony Kinvara, Saucony Mirage en de Brooks Pure Flow. De zolen van deze modellen zijn vlakker dan die van een traditionele hardloopschoen, het verschil is maar liefst 30%! Hierdoor land de loper automatisch meer op de middenvoet tijdens het hardlopen.
 
Gebruiksaanwijzing natural running schoenen
Hoe gebruik ik mijn natural running hardloopschoenen….? Moeilijk te zeggen, een antwoord hierop is niet van te voren 100% te geven. De belangrijkste doelstelling van het dragen van een natural running schoen is het ‘trainingseffect’. Traditionele hardloopschoenen dempen en stabiliseren, dit natuurlijk met als doel blessures te voorkomen! Een Natural Running schoen niet, deze daagt je uit, je lichaam te versterken, en je loophouding aan te passen. Dit betekent dat je lichaam zwaarder belast word. Derhalve kun je nooit zoveel op een natural running schoen lopen als dat je op een ‘tarditionele’ runningschoen kunt lopen. Wij adviseren dan ook het volgende:
  • Draag natural running schoen naast je normale schoen.
  • Wissel beide schoenen af.
  • Bouw het dragen van een natural running schoen voorzichtig op, bijvoorbeeld in eerste instantie alleen de warming up, en dan steeds meer…

  • Vraag je Run2Day adviseur naar een advies, het gebruik hangt namelijk samen met lichaamsbouw en daarmee met behoefte aan stabiliteit en demping.
Zeker is dat je bij een verantwoord gebruik veel plezier aan een natural running schoen zult beleven. Naast het versterkend effect zul je bewuster leren hardlopen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Run2Day op Facebook

Run2Day op Instagram