Pronatie tijdens het hardlopen?

Wat is pronatie en welke type hardloopschoen kun je het beste kiezen?
Pronatie is de manier waarop de voet naar binnen kantelt tijdens het hardlopen. Pronatie maakt deel uit van de natuurlijke beweging die het onderbeen helpt om schokken op te vangen. Sommigen hardlopers proneren meer (overpronatie), anderen minder (onderpronatie). Op zich is dit geen probleem, maar het heeft invloed op de manier waarop je hardloopt en kan de kans op blessures verhogen. Daarom is je pronatiepatroon een belangrijke factor bij het kiezen van de juiste hardloopschoen.

Pronatie
Pronatie doet zich door in het gewricht onder de enkel, het onderste spronggewricht. Het beschrijft de binnenwaartse kantelbeweging van de voet, net nadat hij op de grond neerkomt. Dit moment wordt het eerste landingscontact genoemd en maakt deel uit van de standfase van de loopcyclus. Tijdens het hardlopen, helpt pronatie de schok van het neerkomen te verzachten. Zonder pronatie zou de volledige impact van iedere stap worden doorgevoerd naar het been en de normale mechanica van de onderste ledematen beïnvloeden. Pronatie breekt niet alleen de schok, maar helpt de voet ook 'herkennen' op welke ondergrond je je bevindt door de voet te stabiliseren en aan te passen aan het terrein.Tegenwoordig worden hardloopschoenen speciaal ontworpen voor verschillende pronatiepatronen. Als je een nieuw paar hardloopschoenen gaat uitzoeken, is je pronatiepatroon een heel belangrijke factor bij je keuze.
De beste manier om erachter te komen hoe je proneert, is in een van onze Run2Day winkels onze product specialisten te raadplegen, die een loopanalyse uitvoert en je dan adviseert welke schoenen het best bij jouw pronatiepatroon past. Mocht je oude hardloopschoenen hebben dan is het handig deze mee te nemen naar de winkel, omdat de slijtage een aanwijzing geeft over de manier waarop je proneert. Vanzelfsprekend spelen ook andere factoren, zoals gewicht, de ondergrond waar je op gaat lopen, het doel (wedstrijd of bijvoorbeeld een lange rustige duurloop) een rol bij het kiezen van de beste schoen. Online geven wij jou ook het beste advies door het gebruik van de hardloopschoenwijzer.

Neutrale loper
Hoogstwaarschijnlijk bent je een neutrale pronator als de zolen van je schoenen slijtage vertonen in een S-vormig patroon, van de buitenkant (lateraal) van de hiel naar de grote teen. Als je een normaal pronatiepatroon hebt, kun je hardlopen met een groot aantal schoenen, maar speciale neutrale hardloopschoenen, die demping en ondersteuning bieden, zijn het meest geschikt. Voor het gehele assortiment neutrale hardloopschoenen, klik hier ,

Neutrale_afwikkeling_voet_tijdens_het_hardlopen
 
Onderpronatie
Onderpronatie, ook wel supinatie genoemd, is wanneer de voet niet veel proneert. De buitenkant of laterale kant van de hiel komt in een grotere hoek op de grond neer en er is weinig of geen normale pronatie, waardoor de schok grotendeels wordt doorgevoerd naar het onderbeen. Dit lateraal belasten van de voet gaat tijdens de volledige standfase van de loopcyclus door, waardoor men minder efficiënt loopt.
Bij onderpronators (of supinators) ziet men meestal extra slijtage aan de buitenkant van hun schoenen en het volledige bovenwerk kan naar buiten gedrukt zijn.
Omdat onderpronators gevoelig kunnen zijn voor overbelastingsblessures, zoals stressfracturen, moeten zij een neutrale runningschoen kiezen met veel demping. De extra demping zal de impact van de landing op de benen tijdens het lopen verminderen. Onderpronators kunnen schoenen met tussenzolen met twee hardheden, beter vermijden, omdat ze het probleem kunnen verergeren.

onderpronatie_afwikkeling_voet_tijdens_het_hardlopen

Overpronatie
Je spreekt van overpronatie als de voet overmatig kantelt of kantelt op momenten waarop dit niet moet, bijvoorbeeld aan het eind van de standfase van de loopbeweging. In dit geval wordt veel gewicht verplaatst naar de binnenkant of mediale kant van de voet en naarmate de loper verder naar voren beweegt, wordt het gewicht gedragen door de binnenkant van de voet in plaats van door de bal. Dit destabiliseert de voet, die op zijn beurt de stabiliteit probeert te herstellen door de binnenwaartse beweging te compenseren. Als een soort kettingreactie beïnvloedt dit weer de biomechanische efficiëntie van het been en vooral de knie en heup.

Overpronatie_afwikkeling_voet_tijdens_het_hardlopen
 
De schoenen van een overpronator zullen extra slijtage vertonen aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet en vooral de grote teen.
Overpronators zouden schoenen moeten overwegen uit de categorieën “support” (ondersteuning) of “Dynamic support” (gestructureerde demping). Schoenen met gestructureerde demping bieden stabiliteit en demping, terwijl schoenen met support de stabielste schoenen op de markt zijn. Hardloopschoenen uit beide categorieën zullen je voeten helpen om de impact van het hardlopen efficiënter te verdelen.

Weten welke schoen er het beste bij jou past? Maak gebruik van de hardloopschoenwijzer!
 

Run2Day op Facebook

Run2Day op Instagram