Theo van Maanen (62), eigenaar.
Als atleet werd Theo van Maanen al gesponsord door Run2Day. In 2003 besloot hij dat hij, na een carrière bij een telecombedrijf, eigen baas wilde zijn. Toen hij Run2Day Arnhem kon kopen, twijfelde hij geen seconde. Hij nam ontslag en ging ervoor.
‘Eerst dacht ik: leuk, klanten advies geven en tussen door zelf wat trainen en training geven aan anderen. Het bleek echter toch anders te gaan’, lacht Van Maanen. ‘Bijna stopte ik met hardlopen, omdat ik me vol focuste op het ondernemen. Al snel werd het pand in de Weverstraat te klein en verhuisde Run2Day Arnhem naar de Rijnstraat. Dat pand is groter en biedt meer mogelijkheden. ‘Mensen vinden een hardloopanalyse heel belangrijk en in dit pand kon ik een echte Mondobaan aanleggen. Ik houd van nieuwe dingen; als alles eenmaal loopt, bedenk ik weer iets nieuws.’
Toen Van Maanen in 2007 in Nijmegen poolshoogte nam, vond hij een mooi pand voor een tweede winkel - in het oude postkantoor. Toen de winkel eenmaal een feit was, ontstond het idee van een eigen tijdwaarnemingssysteem. Inmiddels neemt hij waar bij zo’n 120 evenementen per jaar (buiten coronatijd) onder de naam hardloopuitslagen.nl. Omdat hij er een nog groter bedrijf van wilde maken, begon hij ook in Apeldoorn een Run2Day-winkel. Run2Day Arnhem verkocht hij, maar heeft hij later weer overgenomen. De vestiging in Apeldoorn is er niet meer.
Als atleet blonk Van Maanen uit in berglopen. Hij zat in de nationale bergselectie en trainde zo’n 80 tot 120 kilometer per week. Als loper vond hij net niet de aansluiting met de nationale top op de vlakke lange afstanden. ‘Ik was een subtopper en had met iedereen contact, van atleten tot managers en fysiotherapeuten. Ik rolde helemaal in die wereld, kreeg vaak gratis startnummers en sliep in atletenhotels - dat heeft enorm in mijn voordeel gewerkt toen ik met de winkels begon. Mijn netwerk in de hardloopwereld was meteen heel groot.’ Al reizende over de wereld ontstond een visie bij Van Maanen. ‘Alles dat ik verdien, stop ik terug in mijn bedrijf en in de marketing daarvan. Je moet iets weggeven om constant te kunnen vernieuwen en verdienen.’
Hij vindt Arnhem een prachtige hardloopstad. ‘De stad zelf is mooi en de omgeving spreekt enorm tot de verbeelding. Je loopt zo naar de Hoge Veluwe, dat vind ik super gaaf. Het is gigantisch mooi, al lijkt het hardloop-DNA meer ingebakken in Nijmegen.’ Om anderen mee te laten genieten van de mooie Arnhemse omgeving, startte hij de Running Crew Arnhem. Vanuit de winkel kunnen mensen meelopen. ‘Gewoon een eindje lopen en kletsen moet je vooral met je vrienden blijven doen. Wij gaan met een groep van dertig tot veertig man echt flink trainen.’, besluit hij.
Vaste klant: Marjolijn van der Schoot, HR-adviseur
Marjolijn van der Schoot (40) begon in 2006 aan een Start to Run cursus bij Run2Day Arnhem. ‘Het groepje, waarin ik na die eerste weken bleef hangen, bestaat niet meer’, vertelt ze. ‘Maar ik kom nog steeds heel graag in de winkel.’ Marjolijn kampte met overgewicht en hardlopen leek haar een prettige manier om daar iets aan te veranderen. ‘Lekker naar buiten. Er is niks mooiers dan de deur uitgaan en een of twee uur later voldaan thuiskomen. Dat is de magie van hardlopen.’ ’Bij Run2Day krijg ik altijd een eerlijk en goed advies. Laatst was ik op zoek naar compressiesokken, die mijn fysiotherapeut mij had aangeraden’, zegt ze. ‘Theo (van Maanen, red.) helpt mij dan met welk merk en type sok ik het best kan dragen. Ik voel me hier serieus genomen als hardloper, hoewel ik daar niet per se het geijkte figuur voor heb.’
Ze loopt graag langere afstanden zoals halve marathons.Een keer probeerde ze een trail in de bergen, maar daarvoor kwam ze nog wat tekort. Als Marjolijn niet kan hardlopen, vindt ze dat lastig. ‘Dat is wel een probleem. Als ik niet loop, zit ik minder goed in mijn vel. Wanneer ben je ergens aan verslaafd? Pas als iets je leven op een negatieve manier beheerst, denk ik. Toen ik voor een halve marathon trainde, moest alles daarvoor wijken, maar dat heb ik wel heel positief ervaren.’ Beginnen met lopen vond ze destijds heel eenvoudig: ‘Je moet alleen investeren in een paar hardloopschoenen en een goede sportbeha. En hup, je kunt gaan!’