Chat with us, powered by LiveChat

Waarom trainen met een hartslagmeter?

Wanneer je hardloopt met een hartslagmeter en je hartslag meet, weet je exact hoe hard je lichaam aan het werken is. Om het meeste uit je training te halen, moet je niet altijd harder of meer trainen. Je moet juist slim trainen. Door te hardlopen met een hartslagmeter weet je precies wat je moet weten. Je optimaliseert je hardlooptraining en laat elke minuut van je trainingssessie tellen. Hoe slimmer je traint des te sneller maar vooral verantwoorder je stappen vooruit maakt.

Per definitie is de hartslag het aantal keren dat je hart per minuut slaat. De hartslag wordt meestal uitgedrukt in slagen per minuut of als een percentage van je persoonlijke maximale hartslag.

Hartslagtraining optimaliseert je inspanningen en zorgt dat elke minuut van elke trainingssessie telt. Wanneer je je trainingssessies bijhoudt met een hartslagmeter en met variabele intensiteit traint, kun je jouw aerobe conditie en je prestaties verbeteren.

Wat is VO2max? Waarom is de rusthartslag van belang? Maak kennis met een aantal essentiële begrippen rond de hartslag om je training beter te begrijpen

Het gebied tussen 50% en 100% van je maximale hartslag wordt verdeeld in vijf hartslagzones. Elke zone is een percentage van je maximale hartslag en stemt overeen met een bepaalde trainingsintensiteit en voordeel dat je uit je training haalt.

De aerobe en de anaerobe drempel houden verband met veranderingen in je metabolisme tijdens het trainen. Wanneer je deze concepten begrijpt, zul je effectiever trainen en telkens precies uit je training halen wat je wilt.

Een veelgestelde vraag. Wat is beter? Hartslag meten via de pols of met een hartslagband om de borst.