Published By: Run2Day 14 jan. 2025
We bewegen allemaal in een bepaalde richting. Soms met duidelijke doelen voor ogen, soms laten we ons meevoeren door de stroming. Hardlopen is een mooi symbool voor die constante beweging. De doelen die wij hardlopers najagen zijn vaak gevoelens, zoals voldoening, of rust in ons hoofd.
Altijd geïnspireerd door de bewegende mens past hardloopmerk Brooks al ruim een eeuw met grote vindingrijkheid zijn producten aan op de wensen en behoeften van de tijd. Dat begon al ver voor er überhaupt sprake was van hardlopen:
1914
Brooks begint een kleine fabriek in Philadelphia waar ze balletschoenen maken en badslippers. Daar worden later steeds meer gespecialiseerde schoenen aan toegevoegd die passen bij de dan populaire sporten en activiteiten. Zoals honkbal. En rolschaatsen.
1972
Nadat in 1972 de Olympische marathon door een Amerikaan wordt gewonnen begint hardlopen steeds populairder te worden. Brooks brengt in 1974 hun eerste hardloopschoen op de markt, de Villanova. Daarna blijven ze, in lijn met waar ze dan al een halve eeuw voor staan, steeds innoveren. Zo is Brooks in 1977 het eerste merk dat dempend EVA-materiaal in de zool gaat gebruiken. De basis om haast ongelimiteerd op de weg te kunnen rennen.
2001
Vanaf het begin van deze eeuw richt het merk zich uitsluitend nog op hardlopen. Jaar na jaar blijft er aan verbetering gewerkt worden om aan de wensen van elke hardloper tegemoet te komen. Zoals steeds betere en comfortabele antipronatieschoenen. Trends komen en gaan zoals barefoot running. Er zijn blijvende aanpassingen zoals wedstrijdschoenen met carbonplaat. En de laatste paar jaar zien we steeds dikker wordende zolen voor maximale demping en optimaal comfort.
Brooks blijft een eigenzinnig en nieuwsgierig merk dat zich mee laat voeren door de beweging van de tijd. Mét een scherp doel voor ogen: Waar jij ook maar heen wil gaan: Let’s Run There.
De schoenen van Brooks kun je testen in al onze winkels of koop je in onze webshop.