In een wereld waarin alles sneller, harder en beter moet, willen ook hardlopers sneller, harder en beter lopen. Je kunt je afvragen waarom, maar je kunt ook vragen: hóe? Hardlopen kan prima rustig aan, maar wat als je jezelf wilt uitdagen, je vermogen wilt ontdekken en je grenzen wilt verleggen? Dan ga je harder trainen, slimmer trainen, je verstand gebruiken met voeding en rust. En ga je op zoek naar een schoen die je helpt dat verschil te maken tussen die vertrouwde comfortzone en zoete glorie.
 
New Balance lanceerde onlangs het FuelCell platform; een nieuwe collectie hardloopschoenen (twee trainingsschoenen en een paar supersnelle wedstrijdschoenen) met snelheid als uitgangspunt. FuelCell staat voor 'speed built easy'.
De ‘5280’ is gemaakt voor de afstand van 1 mijl, ofwel 5280 feet. Op een marathonafstand maken enkele seconden soms het verschil tussen winnen of verliezen; op een mijl of een 1500 meter gaat het om een fractie van een seconde: precies daarmee willen we het verschil maken met de 5280. Wie een 1500 meter op de baan loopt, draagt een spike. De klassieke mijlafstand wordt op straat gelopen, dus gingen we aan de slag met een ’spike without spikes’.
‘Wie een korte afstand zoals een mijl rent, wil zich snel voelen', weet Tom Carleo, VP van New Balance Running. 'De 5280 zorgt er niet alleen voor dat je je snel vóelt; je bént ook gewoon snel.’ New Balance is een merk dat nauw contact heeft met zijn atleten. ‘We willen precies weten wat onze atleten van de producten vinden.’

 

New Balance FuelCell serie

 

Test
Wie voor de 5280 gaat, merkt direct dat de schoen anders dan anders aanvoelt. Atlete Jenny Simpson (op weg naar haar vierde Olympische Spelen), stond in New York aan de start van de Fifth Avenue Mile. In haar ene hand droeg ze haar vertrouwde racers, de Hanzo S, in de andere hand een prototype van de nieuwe 5280 - met een gewicht van slechts 148 gram twintig procent lichter dan de Hanzo’s. Ze won deze prestigieuze wedstrijd al zes keer; alle ogen waren gericht op de frêle Amerikaanse. Vlak voor de start koos ze voor de 5280. 'Een schoen laat zich het best testen in een pittige wedstrijd', was haar motivatie. En pittig was het; in de stromende regen knokte ze zich naar de overwinning. Met een seconde voorsprong was ze de rest te snel af. Bij de mannen ging outsider Jake Wightman er met de winst vandoor, ook op de 5280. De eerste test was geslaagd.

Zelf testen
Wij hadden de eer om bij de product lancering van de 5280’s in Brooklyn, New York aanwezig te zijn. Na de presentaties van de ontwerpers van New Balance hadden we nog wat tijd om technische vragen te stellen aan de ontwerpers. Want waarom zou je eigenlijk zoveel tijd en geld investeren om een paar schoenen te ontwikkelen die specifiek is gemaakt voor 1 mijl wegwedstrijden? Maar goed, techniek, ontwikkeling en innovatie spelen hier een belangrijke rol. In samenwerking met Team New Balance wil het bedrijf de snelste schoen maken voor wegwedstrijden. En dat is aardig gelukt. De nieuwe FuelCell-formuleringstechnologie is gecreëerd door de New Balance Innovation Design Studio met als doel dat atleten overal ter wereld hun snelheid nog sneller willen maken. De nieuwe FuelCell-lijn heeft de hoogste rebound-eigenschappen van elk New Balance-schuim.

 

New Balance Fuellcell serie

 

Tijd om de proef op te som te nemen. Vier teams: Japan, Europa, Boston en New York namen het tegen elkaar op in een Zwift Relay Mile. Vier atleten (2 vrouwen en 2 mannen) mochten één voor één 1 mijl zo snel mogelijk afleggen op een loopband. Uiteindelijk wisten wij met Team Europa de tweede plek te  bemachtigen. Japan ging er met de winst vandoor. Is de schoen echt snel? Jazeker! Het is een mix tussen een snelle sprintspike en een wedstrijdschoen voor op de weg. Wel is duidelijk dat de 5280 voor een bepaalde doelgroep is ontworpen. Zelf ben ik ervan overtuigd dat iemand die technisch mooi loopt, niet te zwaar is (in gewicht) er maximaal een 10km op kan lopen. Maar goed, de schoen is ontworpen voor de Mile én dus niet voor de marathon, wat nu al een veel gestelde vraag is. Nogmaals: In tegenstelling tot Nike met Vaporfly en Hoka One One met de Carbon X die ook voor langere afstanden geschikt zijn is dat met de 5280 niet het geval. Hiermee houdt New Balance wel vast aan haar specialiteit: snelle, korte wedstrijden.

Toch ben ik wel al benieuwd waar New Balance in 2020 mee komt, want ik heb daar al wat testmodellen gezien die toch veel weg hebben van een 5280 maar dan geschikt voor de marathon. Wordt vervolgd......

Reactief
New Balance staat bekend om de Fresh Foam serie waarin comfortabele cushioning voorop staat. Bijvoorbeeld de Fresh Foam More, deze hardloopschoen voelt als een wolk: zacht, licht en luchtig. De 800-serie staat voor de traditionele go-to hardloopschoenen (bijvoorbeeld de 880) waarop je altijd kunt vertrouwen en terugvallen. Met de FuelCell willen we iets extra's doen voor de loper die zijn pr’s wil aanvallen. Om zo'n snelle schoen te maken, zijn onze ontwerpers aan de slag gegaan met vijf pijlers: aandrijving, grip, gewicht, pasvorm en model. Wat die grip betreft is ook nagedacht over de ondergrond waarop de loper zich begeeft; het asfalt in New York City wordt ’s zomers ontzettend heet, bijvoorbeeld.
De 5280 is de meest reactieve schoen die New Balance tot nu heeft gemaakt, enerzijds door de harde carbonplaat in de zool; anderzijds (en belangrijker) maakt het nieuwe soort foam het grootste verschil. Volgens de ontwerpers van de schoen is de reactiviteit met twintig procent verbeterd en de grip met tien procent; een hele sprong. Ook is hij 35 procent stijver door de unieke combinatie van de koolstofplaat en het nieuwe foam. De schoen is opgebouwd na zorgvuldige verzameling van data, verzameld tijdens, bijvoorbeeld, trainingen van Simpson. Zo is rekening gehouden met de stand van de voet tijdens afzet en landing.
  
FuelCell collectie
De 5280 is een perfecte schoen voor de middellange afstand en je moet echt hard (liefst minimaal vijftien kilometer per uur) kunnen lopen om er voordeel bij te hebben; joggen is niet wat deze schoen met je wil doen - en daarbij voelt hij aan als een spike; wel snel, niet heel comfortabel als je stilstaat. Daarom hebben we ook de Rebel en de Propel ontwikkeld voor de lopers onder ons die wel heel hard willen rennen, maar dat (nog) niet per se kunnen. Bovendien is de 5280 een schoen voor middellange afstand en maximaal vijf kilometer. De Rebel en de Propel bieden meer comfort (de carbonplaat ontbreekt; het nieuwe, zachte foam is er wel) en zijn daarom perfect voor langere afstanden. De Rebel lijkt het meest op de 5280, maar zonder het carbon en met een wat steviger bovenwerk. Carleo: ‘Ik geloof in de democracy of racing shoes. Het is voor iedereen fijn om bij een wedstrijd een lichte schoen, mits die bij je past, te kunnen aantrekken; dat gevoel gun ik elke loper, ook de marathonlopers van welk niveau dan ook. Met FuelCell willen we lopers het gevoel geven dat ze sneller kunnen lopen, niet alleen als ze zich goed voelen, maar juist ook als ze vermoeid raken. Daarmee maken we het verschil.’
 
Specificaties van de drie New Balance FuelCell modellen.

 

New Balance 5280

 

New Balance FuelCell 5280
Spike zonder spikes
Carbonplaat voor een superieure afzet
Hoogwaardig foam in de tussenzool
Lichtgewicht- maar ondersteunend bovenwerk
Exclusief bij Run2Day verkrijgbaar vanaf 3 september 2019 

 

New Balance Rebel

 

New Balance FuelCell Rebel
Speed when needed
Trace fiber upper: het bovenwerk sluit nauw aan
FuelCell-technologie in de voorvoet voor een verende afzet
Het patroon van de energieke, lichte buitenzool is perfect voor midden- en voorvoetlanding
Bij ons in de winkel en online verkrijgbaar vanaf 5 juni 2019

 

New Balance Propel

 

New Balance FuelCell Propel
Voor je dagelijkse run en snelheidswerk
De schoen is reactief, snel en gemaakt voor pr’s
Stretch bootie construction voor een naadloze pasvorm 
De FuelCell tussenzool zorgt voor top-aandrijfkracht en energy return
Bij ons in de winkel en online verkrijgbaar vanaf 1 augustus 2019

 

New Balance 5280