Alweer een nieuw model van New Balance. Sneller dan welk merk dan ook brengt New Balance nieuwe modellen met nieuwe namen (of nummers) op de markt. Soms is dat moeilijk want dan blijkt je favoriete model er ineens niet meer te zijn, vaak ook blijkt zo’n nieuwe schoen eigenlijk best wel lekker en ben je je oude favoriet snel vergeten. Zo ook in dit geval.

Tester:

Jeroen Zeinstra, liep vroeger 5.000m op de atletiekbaan in 14 min en is zich daarna gaan focussen op het trailrunnen. Om de snelheid te onderhouden strikt Jeroen de veters af en toe voor hardere tempotrainingen op de baan en weg.

FuelCell


In het verleden droeg ik vaak lichtere of snellere modellen van New Balance, de New Balance 890 of de New Balance Vazee 2090 of Vazee Prism bevielen me meestal wel. Centraal bij deze schoenen stond altijd een tussenzool van Revlite, een direct en licht materiaal waar je lekker het gevoel van snelheid mee ervaart. Soort van iedere pas is raak, lekker tijdens een baantraining!

Revlite is echter niet meer, het is vervangen door FuelCell, een nieuw materiaal. Meteen bij het aantrekken van de FuelCell Prism blijkt dit een heel ander gevoel te geven. Zacht! Dat is mijn eerste indruk, zo rondwandelend op de schoen lijkt het mij absoluut niet lekker tijdens een vlottere training?! Het bovenwerk van de FuelCell Prism omsluit verder mijn voet heerlijk, de ‘engeloor’ hielkap sluit heerlijk rondom je achillespees en voelt lekker zacht, het engineered mesh zorgt absoluut voor voldoende ventilatie voor vochtafvoer en de grote New Balance letters van het New Balance logo staan stoer en opvallend op de neus van de schoen geprint.

 

New Balance FuelCell Prism


Tweede kans


Na mijn eerste ervaring draag ik de FuelCell Prism een tijdje niet. Mijn oude Vazee Prism (voorganger van de FuelCell Prism) loopt lekker en is gewoon wat directer. Toch besluit ik het nog een keer te proberen. Tijdens een interval-heuveltraining blijkt het FuelCell materiaal een ander gezicht te hebben. Op de een of andere manier lijkt het materiaal zich anders te gedragen als je vlotter loopt. Tijdens een vlottere of snellere training ben ik een midvoetlander, dat helpt ook zeker. Het extreemzachte gevoel is er dan niet, het is juist een lekkere mix tussen demping en ‘bounce’.

Oordeel


De FuelCell Prism is nu mijn standaard schoen voor langere tempo’s en intervallen. Een fijne combinatie tussen demping en efficiënt lopen. Ik ben het oude Revlite gevoel vergeten. Als ik echt snel wil, bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd, dan zou ik hem echter niet zo snel dragen, ik heb toch nog het idee dat je energie verliest door de vrij zachte tussenzool. New Balance heeft inmiddels ook een aantal schoenen met een carbon plaat in de tussenzool, ook daar vormt FuelCell het tussenzool materiaal. Ik verwacht dat die combinatie wel eens een winnende combinatie kan zijn.

De FuelCell Prism is een licht ondersteunende schoen, dat betekent dat de tussenzool aan de binnenzijde wat stugger is om overpronatie te voorkomen. Dat voel je duidelijk, voor mij prettig maar natuurlijk niet voor iedereen. Hierdoor is wat mij betreft de FuelCell Prism een fijne schoen voor lopers die op zoek zijn naar een stabiele, lichte maar toch een fijn dempende schoen om vlottere trainingen op te doen en/of een wedstrijd.

 

Shop New Balance FuelCell Prism